El catedràtic en filosofia Fernando Savater
ens parla en el pròleg i en el capítol 2 del seu llibre “¿que es educar?” sobre
el poc mèrit i respecte que se’ls dona als mestres. Sent conscient de que per a
poder donar una opinió rigorosament vàlida i argumentada me es necessària molta
mes informació i coneixement d’aquest àmbit de l’educació, afirmo estar d’acord
amb moltes de les afirmacions que l’autor senyala. Em vaig a centrar en el tema
del rebuig que hi ha cap a la figura del mestre, sobre tot en els primers
nivells d’ensenyament, infravalorant tant els seus estudis, com el seu treball,
ja que crec que la gent no es para a pensar sobre el problema de l’educació
actual.
Puc entendre que la gent no es pari a pensar
que a lo millor, el problema no està en l’eficàcia i preparació dels mestres,
sinó en tot el pla educatiu que hi ha rere aquests. Cada vegada que es produeix
un canvi de govern, juguen amb les lleis educatives en funció dels seus
interessos, principalment econòmics.
En primer lloc, tantes reformes no es una
senyal de que hi haja mes interès per l’educació i els problemes que trobem en
ella. Es un problema de no saber fer les coses correctament i plantejar-se uns
objectius i procediments coherents que donin lloc a un bon ensenyament i per
tant a una futura societat millor preparada. Ara, alb em PP en el poder es
realitzen certes reformes, les quals el PSOE no comparteix, pel que quan aquest
torni al poder tornaran a canviar-les. Tots els canvis afirmen lo que Savater
menciona en el pròleg del llibre de una societat exigent, perquè demanem
millorar i ser eficients, però de manera desorientada, perquè els òrgans que
actualment decideixen sobre el programa educatiu son incapaços de posar-se
d’acord i deixar els seus interessos polítics de costat amb el fi de solucionar
un problema comú.
Em pareix lògic que el treball dels mestres
siga entès com quelcom mediocre, ja que la gent que no vol profunditzar mes en
el tema educatiu, el que veu es el treball dels professors, i no la mala gestió
que hi pot haver darrere.
Que poden fer aquests professors si cada cert
temps se’ls canvien tant els objectius com els materials i mètodes de realitzar
el seu treball? En lloc d’ocupar el seu temps en analitzar d’una forma o una
altra la metodologia d’ensenyament que emprar, per donar les classes de la
millor manera possible i per tant millorar com a docents, deuen ocupar el seu
temps en adaptar els seus programes constantment als canvis del estat.
Tal es el problema del funcionament de la
educació, que fa poc es va confirmar que España te una mitja intel·lectual en
lectura i matemàtiques inferior a tots els països d’Europa excepte Itàlia.
No hay comentarios:
Publicar un comentario