Com ja sabem, en l’educació física, quasi tots
els temes s’aborden mitjançant els jocs, però ens hem parat a pensar si aquests
son educatius? Aquest estiu passat, he tingut la sort de poder treballar amb
xiquets de 4 a 12 anys en una escola d’estiu i he pogut veure problemàtiques
que els jocs poden presentar.
Per un costat trobem el tema de la
competitivitat, en la majoria dels jocs que es plantegen durant una sessió
existeix en major o menor mesura cert grau de competitivitat ja que d’aquesta
manera se li a l’activitat un plus de dinamisme. Però per altra banda, açò pot
portar a que els alumnes menys hàbils passin a un segon plànol o que
pràcticament no tinguin participació ja que els mes hàbils els discriminen.
Per altra banda trobem l’exclusió, tema que
anirà molt relacionat amb la competitivitat, hi gran quantitat de jocs
utilitzats tradicionalment en el que apareix l’exclusió, si et maten
t’asseus... aquest tipus de jocs també afavoreixen la participació dels mes
hàbils mentre que no deixen progressar als que ho son menys.
Per últim m’agradaria parlar de la
intencionalitat. Moltes vegades plantegem els jocs per el simple fet de que els
alumnes estiguin entretinguts (jugar per jugar). Però des del punt de vista
educatiu aquests tenen que tenir uns objectius determinats que han d’anar
sempre renyits amb els dos temes plantejats anteriorment de manera que els
alumnes a mes de jugar, obtinguin uns valors.
D’aquesta manera podem dir que per a que el
joc sigui educatiu ha de complir certs requisits, com hem dit anteriorment, ha
de tenir una intencionalitat. Aquest objectiu, des del meu punt de vista deuria
ser inculcar als alumnes uns valors d’igualtat, companyerisme, cooperació... però
sempre sense oblidar que el joc, per ser-ho ha de tenir un component lúdic, pot
ser aquí es on es trobi la gran problemàtica del joc educatiu ja que es
complicat aconseguir que tots els xiquets es diverteixin a l’hora que aprenen.
No hay comentarios:
Publicar un comentario