Per tal de determinar si el moviment es
educatiu o no, hem elaborat un díptic per parelles en el que hem buscat
arguments en favor i en contra de l’educació en el moviment.
Aquest es el de
Jose Luis Carrion i meu:
Per que
el moviment es educatiu?
En primer lloc devem destacar que per a que el
moviment sigui educatiu deu tenir una justificació i una intencionalitat.
El moviment ens permet treballar valors
educatius com per exemple la voluntat, la obediència, l’honestedat, o la
justícia. Tots aquests aspectes tindran un caràcter intrínsec donat que es
quelcom que fem per pròpia voluntat.
Les relacions personals, el comportament en
grup, aprenentatges mentals o les respostes emocionals son aspectes intrínsecs
que també treballem amb el moviment. Quan estem dins d’un grup en un joc o
esport el moviment ens “educa” a l’hora de cooperar amb els demés, de buscar
solucions mentalment a les situacions de joc que s’estan creant o amb el nivell
d’afecte que tenim amb cadascun dels nostres companys.
Per altra banda, un exemple de caràcter
extrínsec, podria ser el córrer rere un lladre per evitar que et robi les teves
pertinències, carrera que t’ha ensenyat el moviment però que no estava
dissenyada per a aquesta situació concreta, així podem dir que aquest es un
altre aspecte que aprenem amb el moviment.
Un altre exemple del que el moviment ens educa
de manera extrínseca podria ser a l’hora de treballar dia a dia amb els
companys de treball, per a que tot vaja com te que anar i complir els objectius
marcats. Per a aquest aspecte ens ajudaria enormement l’obediència o les
relacions personals que he aprés amb el moviment, o inclús el que anomenem en
l’esport “assignació de rols”, en la que cadascú fa una part del treball que es
la que millor se li dona i que ajuntant-la amb la dels companys fa que el
treball tingui èxit.
Un aspecte molt important del moviment, encara
que ja l’hem nomenat mes cap a dalt, es que no es limita sols a lo físic, sinó
que també a la part intel·lectual, i es que tota activitat física requereix
d’una operació intel·lectual prèvia i alguna determinació de voluntat. Per tant
el moviment es educatiu quan nosaltres li assignem una valoració per treballar
aspectes com els ja mencionats que permetin millorar o modificar algun
comportament, i que es realitzi en condicions morals acceptables.
Per que
el moviment no es educatiu?
Així com valor positiu del moviment respecte a
l’educació podria ser la socialització, comportament i sentiment de grup,
integració... devem ser conscients de que aquests aspectes també poden tenir el
seu costat negatiu. Així, en lloc d’integració, podem parlar de marginació,
discriminació exclusió... valors que poden ser realment negatius per a un
xiquet particularment així com també per a un adult.
D’altra manera, no sentir-se bé realitzant
l’activitat física, es a dir, no sentir-se integrat, deriva la majoria de
vegades en sentiments de por cap a la tasca, desconcert, avorriment... en
definitiva, una experiència poc plaentera.
Devem tenir molt en compte aquest aspectes
negatius de la pràctica física respecte a l’educació i intentar evitar que succeeixin.
El moviment pot no ser educatiu quan les interaccions
al seu voltant no son favorables. Si el moviment s’està realitzant en
condicions de violència, sexisme, marginació, entre altres, no es pot parlar d’una
tasca educativa perquè no se està donant una situació educativa. Un altre dels
valors no educatius del moviment es l’afany per guanyar en el que moltes voltes
està implícit en menyspreu del rival, l’equip, agressivitat, trampes...
Com hem mencionat anteriorment quan es
educatiu el moviment, no es educatiu quan no té una intencionalitat de treball
en condret sinó que es deixa la tasca de costat, pel que no es determina si
implica coneixement, moralitat... en definitiva, valors.
No hay comentarios:
Publicar un comentario